Jaromír Murtinger
Jaromír Murtinger
Hrdý majitel vozu UAZ-469
UAZ - 469

UAZ - 469 je osobní terénní automobil se zvýšenou průchodivostí v terénu, s pohonem všech kol, s karosérií s odnímatelnou střechou a se sklopnou zadní stěnou. Je určen pro dopravu osob a nákladů na silnici i v terénu a je možné za něj připojit jednonápravový přívěs. 

Verze UAZ - 469 má redukce v kolech, vyšší stupeň odrušení elektrického vybavení a hledací světlomet. Verze 469 B je bez redukcí v kolech, bez vyššího stupně odrušení a bez hledacího světlometu (používána také jako civilní verze). Model 469 BI je bez redukcí v kolech, s vyšším stupněm odrušení a s hledacím světlometem. Existují také speciální nástavby. Chemický průzkumný automobil UAZ - 469 CH je vybaven přístroji pro radiační a chemický průzkum, spojovacími prostředky a vytyčovacím zařízením zamořeného prostoru. Vozidlo je vybaveno dalším akumulátorem pro zajištění provozu zmíněného vybavení. Vnitřní uspořádání je upraveno pro 4 osoby. Technická pozorovatelna UAZ - 469 TEP  je určen k technickému pozorování bojiště, k vyhledávání poškozené techniky a pro organizování odsunů a oprav. Vozidlo je vybaveno spojovacími prostředky a je uzpůsobeno pro 5 osob.

Vozidlo je vybaveno motorem UMZ 451 M, případně UMZ - 451 MI. Motor je zážehový, čtyřválcový, kapalinou chlazený s rozvodem OHV. Obsah motoru je 2 445 cm3 a výkon motoru je 53 kW.  Rám je lisovaný z ocelového plechu, tvořený 2 podélníky a pěti příčkami. Karoserie je čtyřdveřová, s odnímatelnými nástavci dveří a zadní sklápěcí stěnou.  Střecha je tvořena plachtou na kovové rozebíratelné konstrukci. Kapacita sedmi osob je rozdělena na 2 přední samostatné sedačky, zadní třímístné sedadlo a 2 zadní boční sedačky. Do vozu lze naložit zdravotnická nosítka. Rám předního skla je možné sklopit dopředu na kapotu. Spojka je suchá, jednokotoučová. Převodovka má 4 rychlosti vpřed a 1 vzad. Přídavná převodovka umožňuje zapnutí pohonu přední nápravy. Redukční převod rozšiřuje počet rychlostí na 8 vpřed a 2 vzad. Brzdy jsou bubnové, jednookruhové. Palivové nádrže jsou dvě o celkovém objemu 78 l.



Z Wikipedie, otevřené encyklopedie

UAZ-469 

Výrobce UAZ 
Roky produkce 1972 - 
Místa výroby Rusko 
Předchůdce GAZ 69 
Třída terénní 

UAZ-469 je osobní teréní automobil vyráběný ruskou automobilkou UAZ.

Obsah 
1 Výroba
2 Popis
3 Použití
4 Verze

Výroba
Produkce UAZu započala v roce 1972, když měl nahradit zastaralý model GAZ 69, který byl vyráběn ve stejném závodě od roku 1953. První kusy opustily výrobní linku Uljanovského automobilového závodu v Uljanovsku koncem roku 1972 a od počátku roku 1973 byla postupně zahájena jejich hromadná výroba, která zkončila v roce 1985. Od tohoto roku procházel UAZ modernizačním programem a jeho výroba pokračovala pod označením UAZ-3151. Vzhledově se však nijak zvlášť neliší od svého předchůdce UAZu-469, má však silnější motor, lepší pružení a ergonometrii a od roku 1996 nedělené přední sklo (označení UAZ - 31512). V současnosti je již připraven k výrobě nový model UAZ - 3172, ale v důsledku nedostatku finančních prostředku v ruské armádě k tomu dosud nedošlo. Ve stejnou dobu byly UAZy vyráběny pod označením Beijing 212 v Číně.

Popis
UAZ-469 je pětidvéřový čtyř až pětimístný otevřený terénní vůz, který má motor umístěn vpředu, pohon zadních kol a zapínatelný pohon 4x4. Řadový čtyřválec GAZ s rozvodem OHV má objem 2445 cm³, vrtání i zdvih 92 mm, kompresi 6,7, karburátor K126 a výkon 55 kW (75 koní) při 4000 ot/min. Je vybaven čtyřstupňovou převodovkou s redukcí. Má rozvor 2380 mm, rozchod kol 1442/1442 mm, vnější rozměry 4025 × 1805 × 2020 mm, hmotnost 1600 kg. Maximální rychlost, které může dosáhnout je 100 km/h.

Použití
Během roku 1974 byly UAZy-469 nakupovány pro potřeby ČSLA převážně v modifikacích B a BI (bez redukcí v kolech oproti základním u typu UAZ-469) a postupně nahrazovaly u útvarů legendární "Gaziky". Československá armáda UAZy zařadila u všech útvarů po celém území státu, kde plnily roli všestranného automobilu s dobrou průchodností a spolehlivostí v terénu. Tuto roli stále plní i v dnešní Armádě České Republiky, neboť jejich nahrazování terénním vozem Land Rover Defender pokračuje velmi pozvolna. Slovenská armáda jejich nahrazování ještě vůbec nezačala. Jako speciální nástavba je v české armádě používána chemická průzkumná verze UAZ-469 CH a UAZ-469 TEP (technická pozorovatelna).

V některých cizích armádách slouží tento terénní osobní automobil jako nosič lehkých zbraňových systémů včetně velkorážných kulometů, bezzákluzových kanónů, nebo lehkých raketometů. UAZ-469 se rozšířil téměř do všech koutů světa. V Evropě se nachází ve všech státech bývalé Varšavské smlouvy mimo Rumunska a dále ho najdeme v Chorvatsku, Srbsku (speciální policejní jednotky) a Finsku. Blízký východ rovněž brázdí značné množství v armádách Sýrie, Iráku, Íránu, Egypta a Jemenu. Další státy jsou Afghánistán, Mongolsko, Vietnam, Laos, Kambodža, KLDR, Etiopie, Angola, Mozambik, Kuba a Nikaragua.

Verze
UAZ-469 - automobil pro speciální účely s odrušeným elektrickým příslušenstvím a s hnacími nápravami se stálou redukcí v kolech

UAZ-469 B - automobil pro všechny účely s hnacími nápravami bez stálých redukcí v kolech, bez vyššího stupně odrušení a bez hledacího světlometu

UAZ-469 BI a BIE - automobil pro všechny účely s hnacími nápravami bez stálých redukcí v kolech, s vyšším stupněm odrušení elektrické výstroje a s hledacím světlometem, od roku 1978 s teleskopickými tlumiči pérování

UAZ-469 B, BI a BIE - terénní automobil se zvýšenou průchodivosti, dvounápravový s oběma nápravami hnacími. Povolené zatížení je 2 osoby a 600 kg nákladu, nebo 7 osob a 100 kg nákladu. Je univerzálni.
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "7386"
(c) 2009 RuleZZZ
SEO
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one