Jaromír Murtinger
Jaromír Murtinger
Hrdý majitel vozu UAZ-469
UAZ - 469

UAZ - 469 je osobní terénní automobil se zvýšenou průchodivostí v terénu, s pohonem všech kol, s karosérií s odnímatelnou střechou a se sklopnou zadní stěnou. Je určen pro dopravu osob a nákladů na silnici i v terénu a je možné za něj připojit jednonápravový přívěs. 

Verze UAZ - 469 má redukce v kolech, vyšší stupeň odrušení elektrického vybavení a hledací světlomet. Verze 469 B je bez redukcí v kolech, bez vyššího stupně odrušení a bez hledacího světlometu (používána také jako civilní verze). Model 469 BI je bez redukcí v kolech, s vyšším stupněm odrušení a s hledacím světlometem. Existují také speciální nástavby. Chemický průzkumný automobil UAZ - 469 CH je vybaven přístroji pro radiační a chemický průzkum, spojovacími prostředky a vytyčovacím zařízením zamořeného prostoru. Vozidlo je vybaveno dalším akumulátorem pro zajištění provozu zmíněného vybavení. Vnitřní uspořádání je upraveno pro 4 osoby. Technická pozorovatelna UAZ - 469 TEP  je určen k technickému pozorování bojiště, k vyhledávání poškozené techniky a pro organizování odsunů a oprav. Vozidlo je vybaveno spojovacími prostředky a je uzpůsobeno pro 5 osob.

Vozidlo je vybaveno motorem UMZ 451 M, případně UMZ - 451 MI. Motor je zážehový, čtyřválcový, kapalinou chlazený s rozvodem OHV. Obsah motoru je 2 445 cm3 a výkon motoru je 53 kW.  Rám je lisovaný z ocelového plechu, tvořený 2 podélníky a pěti příčkami. Karoserie je čtyřdveřová, s odnímatelnými nástavci dveří a zadní sklápěcí stěnou.  Střecha je tvořena plachtou na kovové rozebíratelné konstrukci. Kapacita sedmi osob je rozdělena na 2 přední samostatné sedačky, zadní třímístné sedadlo a 2 zadní boční sedačky. Do vozu lze naložit zdravotnická nosítka. Rám předního skla je možné sklopit dopředu na kapotu. Spojka je suchá, jednokotoučová. Převodovka má 4 rychlosti vpřed a 1 vzad. Přídavná převodovka umožňuje zapnutí pohonu přední nápravy. Redukční převod rozšiřuje počet rychlostí na 8 vpřed a 2 vzad. Brzdy jsou bubnové, jednookruhové. Palivové nádrže jsou dvě o celkovém objemu 78 l.



Z Wikipedie, otevřené encyklopedie

UAZ-469 

Výrobce UAZ 
Roky produkce 1972 - 
Místa výroby Rusko 
Předchůdce GAZ 69 
Třída terénní 

UAZ-469 je osobní teréní automobil vyráběný ruskou automobilkou UAZ.

Obsah 
1 Výroba
2 Popis
3 Použití
4 Verze

Výroba
Produkce UAZu započala v roce 1972, když měl nahradit zastaralý model GAZ 69, který byl vyráběn ve stejném závodě od roku 1953. První kusy opustily výrobní linku Uljanovského automobilového závodu v Uljanovsku koncem roku 1972 a od počátku roku 1973 byla postupně zahájena jejich hromadná výroba, která zkončila v roce 1985. Od tohoto roku procházel UAZ modernizačním programem a jeho výroba pokračovala pod označením UAZ-3151. Vzhledově se však nijak zvlášť neliší od svého předchůdce UAZu-469, má však silnější motor, lepší pružení a ergonometrii a od roku 1996 nedělené přední sklo (označení UAZ - 31512). V současnosti je již připraven k výrobě nový model UAZ - 3172, ale v důsledku nedostatku finančních prostředku v ruské armádě k tomu dosud nedošlo. Ve stejnou dobu byly UAZy vyráběny pod označením Beijing 212 v Číně.

Popis
UAZ-469 je pětidvéřový čtyř až pětimístný otevřený terénní vůz, který má motor umístěn vpředu, pohon zadních kol a zapínatelný pohon 4x4. Řadový čtyřválec GAZ s rozvodem OHV má objem 2445 cm³, vrtání i zdvih 92 mm, kompresi 6,7, karburátor K126 a výkon 55 kW (75 koní) při 4000 ot/min. Je vybaven čtyřstupňovou převodovkou s redukcí. Má rozvor 2380 mm, rozchod kol 1442/1442 mm, vnější rozměry 4025 × 1805 × 2020 mm, hmotnost 1600 kg. Maximální rychlost, které může dosáhnout je 100 km/h.

Použití
Během roku 1974 byly UAZy-469 nakupovány pro potřeby ČSLA převážně v modifikacích B a BI (bez redukcí v kolech oproti základním u typu UAZ-469) a postupně nahrazovaly u útvarů legendární "Gaziky". Československá armáda UAZy zařadila u všech útvarů po celém území státu, kde plnily roli všestranného automobilu s dobrou průchodností a spolehlivostí v terénu. Tuto roli stále plní i v dnešní Armádě České Republiky, neboť jejich nahrazování terénním vozem Land Rover Defender pokračuje velmi pozvolna. Slovenská armáda jejich nahrazování ještě vůbec nezačala. Jako speciální nástavba je v české armádě používána chemická průzkumná verze UAZ-469 CH a UAZ-469 TEP (technická pozorovatelna).

V některých cizích armádách slouží tento terénní osobní automobil jako nosič lehkých zbraňových systémů včetně velkorážných kulometů, bezzákluzových kanónů, nebo lehkých raketometů. UAZ-469 se rozšířil téměř do všech koutů světa. V Evropě se nachází ve všech státech bývalé Varšavské smlouvy mimo Rumunska a dále ho najdeme v Chorvatsku, Srbsku (speciální policejní jednotky) a Finsku. Blízký východ rovněž brázdí značné množství v armádách Sýrie, Iráku, Íránu, Egypta a Jemenu. Další státy jsou Afghánistán, Mongolsko, Vietnam, Laos, Kambodža, KLDR, Etiopie, Angola, Mozambik, Kuba a Nikaragua.

Verze
UAZ-469 - automobil pro speciální účely s odrušeným elektrickým příslušenstvím a s hnacími nápravami se stálou redukcí v kolech

UAZ-469 B - automobil pro všechny účely s hnacími nápravami bez stálých redukcí v kolech, bez vyššího stupně odrušení a bez hledacího světlometu

UAZ-469 BI a BIE - automobil pro všechny účely s hnacími nápravami bez stálých redukcí v kolech, s vyšším stupněm odrušení elektrické výstroje a s hledacím světlometem, od roku 1978 s teleskopickými tlumiči pérování

UAZ-469 B, BI a BIE - terénní automobil se zvýšenou průchodivosti, dvounápravový s oběma nápravami hnacími. Povolené zatížení je 2 osoby a 600 kg nákladu, nebo 7 osob a 100 kg nákladu. Je univerzálni.
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
(c) 2009 RuleZZZ
SEO
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one